Jakie formalności trzeba załatwić po kupnie samochodu?

Jakie formalności trzeba załatwić po kupnie samochodu?

Wydawać by się mogło, że spełnienie formalności po zakupie auta nie jest trudne. Dość często jednak zdarza się, że kupiec o czymś zapomina. To zaś może okazać się źródłem problemów, a nawet wysokich kar finansowych. Warto więc wiedzieć, jakie formalności trzeba koniecznie załatwić po zakupie.

Jakie formalności przy zakupie nowego auta?

Po kupnie nowego samochodu konieczne jest udanie się do miejscowego wydziału komunikacji. Zabrać ze sobą trzeba wszystkie dokumenty, jakie otrzymało się od dealera samochodowego, w tym oczywiście kartę pojazdu. W urzędzie trzeba wypełnić kilka druków, po czym otrzymuje się zgodę na 30-dniowe dopuszczenie auta do ruchu. Później wydział komunikacyjny trzeba odwiedzić drugi raz, aby odebrać nowy dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne oraz kontrolną nalepkę do przyklejenia na szybę.

Natychmiastowo po zakupie trzeba załatwić kwestie związanym z ubezpieczeniem pojazdu, a zwłaszcza polisę OC. Poruszanie się bez ważnego ubezpieczenia nawet jeden dzień skutkuje bowiem dotkliwą karą finansową od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Jeśli samochód kupuje się w ramach leasingu lub kredytu bankowego, to konieczne może okazać się załatwienie formalności z leasingodawcą lub kredytodawcą. Niemal zawsze ustalają oni dodatkowe warunki związane np. z zakresem ubezpieczenia pojazdu.

Dla własnego bezpieczeństwa i spokoju warto też sprawdzić, czy nowy samochód jest wyposażony we wszystkie obowiązkowe rzeczy. Brak chociażby trójkąta ostrzegawczego może się przecież zakończyć mandatem.

O jakich formalnościach pamiętać, przy kupnie używanego samochodu?

Kupno używanego samochodu również oznacza konieczność wizyty w wydziale komunikacji. Ma się na to 30 dni od dokonania transakcji, zaleca się jednak, aby do urzędu udać się w możliwie najszybszym terminie.

Nie obędzie się też bez załatwiania formalności w Urzędzie Skarbowym. Trzeba sobie bowiem zdawać sprawę, że na ogół zakup używanego pojazdu wiąże się z koniecznością zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Jego wysokość to 2%.

Dokonując zakupu używanego samochodu, szczególną uwagę trzeba zwrócić na ubezpieczenie. Aktualne OC to absolutna konieczność, aby uniknąć kar finansowych. Należy się także upewnić, czy samochód ma ważne badania techniczne. W przeciwnym przypadku nie ma co liczyć na to, że pojazd uda się zarejestrować w urzędzie.

Co trzeba załatwić po sprowadzeniu samochodu z zagranicy?

Sprowadzenie samochodu z zagranicy wiąże się z nieco innymi obowiązkami niż zakup na terytorium kraju. Formalności załatwić trzeba bowiem zarówno za granicą, jak i w kraju. Zasadniczo umowa zakupu powinna być przygotowana w dwóch wersjach językowych. Kupiec zaś powinien otrzymać kompletną dokumentację samochodu, włączając w to kartę pojazdu oraz dowód rejestracyjny. W kraju, w którym dokonało się zakupu, trzeba też odebrać tymczasowe tablice rejestracyjne.

Zakup pojazdu za granicą to konieczność odwiedzenia kilku urzędów w Polsce. W wydziale komunikacyjnym rejestruje się pojazd. Nie obędzie się też bez załatwienia kwestii podatkowych w Urzędzie Skarbowym oraz Urzędzie Celnym. Udać trzeba się jeszcze do Stacji Przeglądu Pojazdów, aby potwierdzić dobry stan techniczny samochodu. Nigdy nie można też zapominać o tym, jak ważne jest posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC.